Het verhaal achter business.com

Het verhaal achter business.com

05-01-2008 Door: Domeinmagazijn.nl

In 1999 werd deze domeinnaam gekocht door een incubator, geleid door Jake Winebaum, voor $ 7,5 miljoen. Volgens plan moest er een bedrijvengids tot stand komen, een soort Yahoo gebaseerd op informatie over ondernemingen. Het plan had aantrekkingskracht op vele investeerders, waaronder de eigenaar van de Financial Times en de uitgever van Business Week. De eerste tegenslag volgt in 2001 als de gehele interneteconomie een harde landing maakt. Een reorganisatie volgt, de meerderheid van het personeel wordt ontslagen en de strategie wordt afgestemd op advertenties en pay-per-click modellen.

Dit model werkt en de site is waardevol als leadgenerator. Wel is het continu bijwerken van de bedrijveninformatie enorm tijdrovend. Winebaum en de investeerders besluiten in 2007 om de website www.business.com te verkopen. De onderneming Yellow Pages (Amerikaanse versie van de Gouden Gids) toont interesse. Volgens de CEO, Dave Swanson, is de website het ultieme toekomstmodel voor de online versie van de Yellow Pages. De overnamesom bedraagt maar liefst
$ 345 miljoen in contanten! Het consortium van bedrijven, waaronder Yellow Pages, kent op dat moment een beurswaarde van $ 3 biljoen. 

Nadat de kredietcrisis in Amerika diepe sporen heeft achter gelaten, is de beurswaarde van het consortium 95% gedaald. Op dit moment, met een aandelenkoers van $ 4.91, minder dan destijds de overnamesom van de domeinnaam, namelijk $ 338 miljoen… 

Het slotwoord aan het einde van een woelige periode komt van Jake Winebaum: “The worth of business.com has been proven. If you are going to be a business brand on the Internet, Business.com is not a bad name to have.”